Van Jeffreys Bay-Plettenberg-Knysna naar Swellendam

21 november 2018 - Swellendam, Zuid-Afrika

Twee dagen met de auto van JB naar Knysna...een route langs de zee met een overnachting in Plettenberg Bay.Toch wel stressy ,in je eentje met de auto,stuur rechts,links rijden...extra opletten en in verhouding weinig kunnen genieten van het prachtige landschap.De verwachtingen hoog gespannen voor het Tsitsikamma NP....kei toeristisch en pokkeduur.Verder doorgereden naar Plettenberg waar ik in het mindergekende Robberg NP een prachtige wandeling heb gemaakt op het schiereiland en dit voor een prikje...onvergetelijk!Daarna verder naar Knysna ...een toeristische trekpleister met mooie lagunes,een jachthaven,vele visrestaurants,winkeltjes...Knokke in ZA maar minder chique.Insiders hebben me een prachtige dag bezorgd in Brenton on sea....een strandwandeling van 9 km waar de Indische Oceaan zich van zijn ruigste kant laat horen en zien...ook voor het eerst vanaf een bankje  de dolfijnen kunnen spotten.Gisteren in de gietende regen gebust van de zee richting bergen...Swellendam...naast Underberg ongetwijfeld mijn favoriete verblijfplaats...prachtige ,historische koloniale huizen met op de achtergrond de bloeiende jacarandas de mooi aangelegde tuinen,de bergen.Daar bovenop geen criminaliteit,super relaxte sfeer,wandelparadijs,lekkere restaurants en prima verblijf. Vrijdag vertrek ik richting Hermanus..terug de zee ,met wat geluk walvissen spotten en einddoel Kaapstad in zicht.Eerst nog 3 dagen wijnproeven in Stellenbosch....als dit maar goed komtVoor de rest kan ik een extra blog schrijven over de gastvrijheid,fijne kontakten,gesprekken,ongelooflijke hosts in de B&B....met een zekere beperking reis ik rond in ZA maar de goede zorgen,alle goeie tips en raad maken er een unieke ervaring van....onvergetelijk.Foto's volgen.

1. Dirk Verdyck:
    22 november 2018