Titicacameer (Puno,Isla Amantani),Cusco

25 juli 2017 - Cusco, Peru

Juist ,met enige vertraging ,aangekomen in Cusco.Over de 3 laatste dagen kan ik een boek schrijven..een reiservaring die alleen maar in stijgende lijn gaat.Ik tracht in het kort samen te vatten hoe ik 1.de toeristische molen heb ervaren 2 .van de kou heb afgezien en ook heb overwonnen,3.van de gastvrijheid ,het lekkere eten en de natuur met volle teugen heb genoten,4 .een keitoffe minigroep Vlamingen met idem reisleider heb ontmoet.

22/7 word ik om 7.30 uur opgehaald in mijn hotel in Puno( vasteland) voor een tour op het Titcacameer (3800m hoogte.....hoogst bevaren meer,120 km lang,280 m diep)met bezoek van 3 eilanden ,o.a. Amantani ,waar ik 2 nachten blijf logeren.De eerste groep eilanden....Uros- eilanden...kunstmatig aangelegde rieteilanden met een aparte gemeenschap met eigen taal en cultuur= Bokrijk van Perú.Er zijn nog  een 90- tal van deze eilanden waarbij er een aantal toeristisch geexploiteerd worden...mss wel ok ,want de kans is groot dat binnen 20 jaar de andere eilanden niet meer bestaan...de jongeren trekken naar het vasteland en kiezen voor een ander leven.De volgende stop...Amantani; een eiland met 6 comunidades,geen auto's,fietsen,wegen...alleen mensen ,ezels en schapen.2 nachten verblijf ik in een lodge....hartelijke ontvangst,heerlijk eten,prima kamer met uitzicht op het meer,geen wc  maar piespot naast een comfortabel bed met 5 dekens.Voor de rest....een paar gemeenschappelijke warme douches en WC 's,Niemand van jullie wil weten hoe ik de eerst avond mijn bed ingedoken ben (gedurende de dag,25 gr....eens de zon weg....rond het vriespunt );2 paar kousen,jogging,slaapkleed,warme trui,handschoenen,pots,sjaal,leesbril.....moeders mooiste...de atractie van Amantani!De volgende dag een waanzinnig mooie wandeling helemaal rond het eiland gemaakt.Het laatste stuk nog de weg kwijt ,maar na enig klauterwerk ,heelhuids en voor het donker "thuis " geraakt...om 18 uur pikdonker met de mooiste sterrenhemel ter wereld.Mijn 2 de nacht ...zelfde outfit maar wel veel minder kou gehad...me zelfs overslapen en me nog moeten reppen om de boot te halen. Helemaal buiten adem ,richting Taquille eiland.In de groep ,5 Vlamingen waar ik vandaag ook mee op de bus,richting Cusco ben gereisd.Vanochtend 6.30 uur opgepikt voor de busreis Puno- Cusco( 380 km)'t Begon al goed....door de staking van het onderwijs...overal blokkages waardoor we de stad niet uitgeraakten.Dan maar een alternatieve route....waar normaal een 4X4 voor nodig is,reden wij met een grote toeristenbus over dit traject.Uiteindelijk werd het een mooie busreis met een heerlijke lunch en bezienswaardigheden aan o.a.een Inca - site en een prachtige kapel uit de Spaanse kolonisatietijd(17de eeuw).Morgen Cusco verkennen,daarna richting Sacred Valley en voor velen het hoogtepunt Perú...Machu Picchu.Met enig sceptisme...toch benieuwd!Tot binnenkort.

1. René:
    26 juli 2017
    Dag Gerda,
    Het is fijn te lezen dat goed gaat op deze avontuurlijke reis
  2. Jo:
    26 juli 2017
    K ben precies mee op reis...
    Lijkt me zalig!